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Destructor A.R.A. "Almirante Storni" D-24 - 1971

 

Nombre: "ALMIRANTE STORNI"

Tipo: Destructor  Clase Fletcher                         Año de referencia: 1971
Otros nombres: Es el ex U. S. S. DD-547 "Cowell". Característica A. R. A.: "D-24"

Forma de adquisición: Compra, a la U. S. Navy, por el gobierno argentino.

Datos del buque: Eslora: 114,7 m. Manga: 11,9 m. Puntal; 7 m. Calado medio: 4,50 m. Desplazamiento: 3.500 tons.

Máquinas: 2 juegos de turbinas G.E. con 600.000 HP. 4 calderas Babock & VVilcox. Radio de accion 6.000 millas a 15 nudos. Velocidad: 35 nudos (máxima . Combustible: 650 Tn. de fuel oil naval.

Artillería: 4 cañones de 5 pulgadas/36 calibre, doble propósito, 6 cañones de 3 pulgadas en montajes dobles.

Tripulación: 230 hombres.

Ver detalles de la Clase Fletcher en la historia del Destructor Rosales.

HISTORIAL

1943/71
Botado el 18 de mayo de 1943 en la Bethlehem Steel Shipyard de San Pedro, California, v comisionado el 24 de agosto de ese año. Se asignó a la Flota del Pacífico, pasando a integrar la Fuerza de Tareas 58. Intervino en las batallas de: Is. Gilbert, Kavieng, New Island, Is. Kwajalein, Elbeye, Eniwetock, Truck, Palau, Yap, Ulithi, Marcus, Is. Wake, Guam e invasión a Hollandia y en el raid para neutralizar las bases japonesas en las Is. Bonins. Participó en la batalla del Mar de Filipinas.

Integrando la Fuerza de Tareas 38.5, se encontró en las batallas de Western, Filipinas, Okinawa y Formosa, y en operaciones de apovy a Moratai y batalla del golfo de Leite.

Entre diciembre de 1944 v mayo de 1945 se reparó de daños de guerra en Seattle, volviendo en mayo del último año al teatro de operaciones japonés, patrullando el Mar de la China y abatiendo varios aviones japoneses. Terminada la Guerra Mundial, regresó a San Francisco, pasando a reserva a fines de 1945.

Se reactivó y en septiembre de 1951 pasó a integrar la Flota del Atlántico, formando parte de la Fuerza de Tareas 77 en el Lejano Oriente y actuando en la Guerra de Corea, efectuando bombardeo naval y costero, con el G. T. 9.52.

Regresó a Norfolk en agosto de 1953, pasando a desarme y reserva. Fue reactivado en enero de 1955 y se asignó a la Flota del Pacifico, actuando en aguas americanas hasta 1962, en que vuelve al Lejano Oriente, participando luego en acciones en el Vietnam.

En su actuación en la Armada norteamericana recibe: 14 estrellas de batallas de la 29 Guerra Mundial, 2 estrellas de batallas de Corea, y 1 de la guerra del Vietnam, además de varias citaciones y condecoraciones.

1971
El decreto N' 4164 del 23 Sep 1971 autorizó la adquisición de los destructores Cowell y Braine de la Armada de los EE.UU. Nuestro Pabellón se afirmó a su bordo el 17 Ago 1971, en Treasure Island, San Francisco, incorporándose de inmediato a la 1' División de Destructores, siendo su primer comandante argentino el Capitán de Fragata D. Isidoro Paradelo. En septiembre se lo somete a reparaciones y zarpa, luego de efectuar pruebas en el mar, en octubre, en convov con el "Domecq García", y por el Pacífico, hacia la patria.

El 09 Oct zarpó hacia el país, llegando a la Base Naval Puerto Belgrano el 12 Nov 1971, previas escalas en San Diego, Manzanillo, Balboa, El Callao, Valparaíso y Punta Arenas, quedando desde entonces en el Arsenal de esa Base terminando su alistamiento, hasta Jun 1972 en que se incorporó a Flota de Mar.

Su Pabellón de Guerra lo recibió el 10 Dic 1971 de la Asociación Storni, de manos del capitán de navío (R) Enrique R. A. Carranza. Entre el 13 y el 23 Sep 1972 se destacó a la ciudad de Punta Arenas, con motivo del aniversario de la Independencia de la República de Chile. En Ene 1973 capturó cinco pesquemos de bandera brasileña que se encontraban pescando en nuestra plataforma sin el correspondiente permiso.

El 21 Ago 1979 entró a la Base Naval de Puerto Belgrano luego de su última navegación, arriándose su Pabellón en forma definitiva el 30 Dic 1979. 

Por resolución del Comandante en Jefe de la Armada N' 544 del 10 Ago 1981 se dispuso su radiación e inmediata venta, concretada a la empresa Astilleros Padovani, en la suma de $ 582.120.000, recibiéndolo ésta el 29 Dic 1981 y conduciéndolo a Campana para su desguace. Durante su permanencia en nuestra Armada navegó 113.904 millas.

Su nombre: Fue este el primer buque de la Armada Argentina que llevó el nombre del distinguido marino, vicealmirante D. Segundo Stomi. 

Comandantes

17 Ago 1971 al 01 Feb 1972 Cap. de Fragata Isidoro Paradelo

01 Feb 1972 al 09 Feb 1973           ""              Alberto Barbich

09 Feb 1973 al 20 Feb 1974            "               Federico Rousillón 

20 Feb 1974 al 13 Feb 1975             "              Enrique P. Montemayor

13 Feb 1975 al 28 Ene 1976             "              Julio A. Santoianni

28 Ene 1976 al 1 1 Feb 1977            "             Ramón A. Arosa

11 Feb 1977 al 17 Ene 1978            "              Amaury C. Riceardo

17 Ene 1978 al 26 Feb 1979             "             Carlos A. Padula

26 Feb 1979 al 06 Feb 1980            "              Gervasio Méndez Casariego D. 

06 Feb 1980 al 1 1 Ago 1980          "               Rafael Carlos De Elia 

Datos iconográficos: Fotos de los servicios de la Armada.
Información complementaria: Es el primer buque de la Armada con este nombre, en homenaje al señor Almirante D. Segundo R. Stórni —promoción 21, de la E. N. M.— distinguido marino y propulsor, aún vigente, de la conciencia naval y marítima argentinas, autor del libro "Intereses Argentinos en el Mar", su tesis en la materia.
Fuentes documentales: B. N. P.
Bibliografía especial: Ver "Gaceta Marinera", N9 245 del 16 de octubre de 1971, historial completo del U. S. N. "Cowell".

DD-547 - U.S.S. Cowell II

(DD-547: dp. 2,050; 1. 376'6"; b. 39'8"; dr. 17'9"; s. 35 k.; cpl. 273; a. 5 5", 10 21" tt., 6 dcp., 2 dct.; cl. Fletcher)

The second Cowell (DD-547) was launched 18 March 1943 by Bethlehem Steel Co., San Pedro, Calif.; sponsored by Mrs. R. Hepburn, and commissioned 23 August 1943, Commander C. W. Parker in command.

USS Cowell a toda velocidad

Sailing from San Pedro 28 October 1943, Cowell arrived at Pearl Harbor 2 November to join fast carrier TF 58. From 10 November to 13 December she screened the carriers as they launched air attacks during the invasion of the Gilbert Islands, then sailed from Espiritu Santo for strikes on Kavieng, New Ireland at the turn of the year; and on Kwajalein, Ebeye, and EnIwetok Islands at the close of January. Returning to Majuro she put to sea for the strike on Truk of 16 and 17 February, then sailed to Pearl Harbor to replenish.

Cowell returned to Majuro 22 March 1944 and rejoined TG 58 for the strikes on Palau, Yap and Ulithi of 30 March to 1 April, the invasion of Hollandia from 21 to 23 April; and the raids on Truk, Satawan and Ponape of 29 April to 1 May. After the air attacks on Marcus Island and Wake Island from 19 to 23 May Cowell continued to screen the carrier' curing the Marianas operation. She sortied from her base at Majuro from 6 June 60 14 July for strikes on Guam and Rota, raids to neutralize Japanese bases in the Bonins, and to give protective antiaircraft cover for the carriers in the Battle of the Philippine Sea on 19 and 20 June.

After an overhaul at Eniwetok, Cowell put to sea 29 August 1944 with TG 38.5 for air strikes on the western Carolines, the Philippines and the Palaus, and the Manila and Subic Bay area, as well as to support the landings on Morotai on 15 September. She arrived at Manus 28 September to replenish, then sortied 2 October supporting air strikes on Okinawa, Luzon' and Formosa preparing for the Leyte assault. When Canberra (CA-70) and Houston (CL-81) were torpedoed in heavy Japanese air attacks on 13 and 14 October, Cowell stood by to furnish light, power, and pumping facilities as the cripples slowly retired from the danger area. She rejoined her task force to sail for the far flung Battle for Leyte Gulf, and aircraft from her carriers were in time to launch telling strikes against the retreating Japanese ship.. Cowell returned to Ulithi 28 October for patrol and training duty until 26 December when she sailed for Seattle and an overhaul.

Returning to action, Cowell sailed from Saipan 27 March 1945 for the invasion of Okinawa. She covered the diversionary landings during the assault on 1 April, then took up the radar picket duty which was to bring her a Presidential Unit Citation. Until 20 June Cowell braved the hazards of the picket line to direct combat air patrol successfully and to splash her own share of Japanese aircraft with antiaircraft fire. On at least three occasions skillful maneuvering, accurate fire and courage saved Cowell from severe damage. On 4 May she splashed two planes within 50 feet of the ship, receiving a shower of gasoline and burning debris, then aided Gwin (DM-33) by firing on another suicider. On 13 May Cowell fired on several attacking planes, then brought fire fighting and medical assistance to the stricken Bache (DD-470), screening her from further attack. In another attack on 25 May Cowell splashed a diving suicider which exploded in midair scattering shell fragments and its cockpit door on Cowell's deck and causing small fires. Relieved of picket duty 20 June, Cowell joined TG 32.15 to patrol off Okinawa in the East China Sea. On 22 July she sent rescue and fire fighting parties to aid Marathon (APA-200).

Apenas terminada la 2ª Guerra Mundial

Cowell sailed from Okinawa 20 September 1945 to support the occupation landings at Matsuyama. She cleared for home from Nagoya 31 October and arrived at San Diego 17 November, where Cowell was placed out of commission in reserve 22 July 1946.

Antes de Corea, en Long Beach, puesto en reserva

Recommissioned 21 September 1951, Cowell was assigned to the Atlantic Fleet, and sailed from San Diego 4 January 1952 to arrive at Norfolk 19 January. She joined in fleet exercises and training, then sailed from Norfolk 7 January 1053 for the Far East. She joined TF 77 off Korea on patrol, then operated with British ships in the West Coast Blockade Force. She escorted Missouri (BB-63) to a bombardment of the east coast of Korea, then joined TG 95.2 for shore bombardment in Wonsan Harbor, minesweeping and coastal patrols. She cleared Sasebo 26 June to complete her cruise around the world calling at Manila, and passing through the Indian Ocean, the Suez Canal and the Mediterranean Sea to return to Norfolk 22 August. From 4 September to 23 November she conducted local hunter-killer exercises, then cruised the Atlantic and Mediterranean for like operations from 4 January to 11 March 1954.

Cowell cleared Norfolk 7 January 1955 and arrived at Long Beach 28 January to join the Pacific Fleet.

En las costas de California en 1956

Con el buque madre USS Ajax en 1962.

During her 1965 tour of duty in the western Pacific, she joined in guided missile exercises en route to Pearl Harbor, served as plane guard for Essex (CV-9), served on the Taiwan Patrol, and participated in hunter-killer exercises with TF 77. Cowell returned to the Far East for similar duty annually through 1960, joining in exercises and training from Long Beach when not deployed.

In addition to the Presidential Unit Citation, Cowell received 11 battle stars for World War II service and two for Korean war service.