Historia y Arqueologia Marítima   HOME

Destructor A.R.A. "PY" D-27

Ver fotos enviadas por sus tripulantes Descripcion clases Sumner y Gearing
   

Nombre: "PY"

Tipo: Destructor Clase Gearing     Año 1973

Datos Técnicos:

Datos del buque: Eslora = 119,3 m; Manga = 12,7m; Puntal = 6,6 m; Calado = 4,37 m para un desplazamiento = 3.532 tn con carga completa. El domo sonar sobresalía de la quilla 2,10 m.

Sistema de Propulsión:
Dos equipos de turbinas a vapor de alta y baja presión y de crucero de 60.000 HP sobre dos ejes, que le permiten una velocidad máxima de 32 nudos.
Cuatro calderas Babcock Wilcox tipo "M" con recalentamiento controlado del tipo de convección y cconomizador. Su capacidad de FON de 720 tn le permite un radio de acción de 4.545 millas a 15 nudos.
Dos turboalternadores a vapor de 500 KW cada uno, 450 V c.a., 60 Hz con generador acoplado de 50 KW 120 v ce. Dos diesel alternadores de 100 KW c/u.

Armamento:
Tres torres dobles de 127-2 doble propósito
Dos montajes triples para lanzamientos de torpedos Mk 32 Mod 5, instalados en cubierta, uno por banda, para torpedos Mk 44 y 46.
Dos proyectores de erizos Mk 10 y jaula lanzabombas en popa estribor para 12 bombas. Capacidad para transporte de 50 minas Mk 12. En 1976 se le instalaron cuatro lanzadores de misiles Exocet MM 38.

Tripulación: 200 hombres

HISTORIAL

Por Decreto N° 9.195 "S" del 27 Dic 1972, se autorizó una inversión de hasta u$s 490.000.- para la adquisición y alistamiento del USN Perkins (DD-877), un destructor convertido en piquete radar de la clase Gearing construido en el Consolidated Steel Corporation Ltd de Orange, Texas, donde fue botado el 07 Dic 1944.

Por Expte JEOR 3FE N° 1 "S" /73 se le dio el nombre de PY, afirmándose nuestro Pabellón a su bordo el 13 Ene 1973.

Tras su alistamiento en Treasure Island, San Francisco, zarpó de regreso al país el 11 Feb 1973, arribando a la Base Naval de Puerto Belgrano el 17 Mar 1973 tras hacer escala en San Diego, Rodman, El Callao, Valparaíso y Punta Arenas, iniciando sus actividades con la Flota de Mar el 12 May 1973.

En una ceremonia llevada a cabo en el puerto de Buenos Aires el 10 Jul 1978 recibió su Pabellón de Guerra, donada por la Azzociazione Nazionale Marinai D'Italia.

En Sep 1977 capturó al pesquero de bandera rusa Magnit operando ilegalmente en aguas del Mar Argentino y el 01 Oct del mismo año al pesquero búlgaro Ofelia, al que detuvo tras haberle efectuado cinco impactos de cañón y producido un herido a bordo.

En May 1978 interceptó una flotilla de pesqueros búlgaros en aguas territoriales, escoltándolos hasta que traspusieron las 200 millas.

En 1977 obtuvo el Premio Armada Argentina por el nivel alcanzado en su adiestramiento artillero.

Tras entrar el 20 Jun 1983 a la Base Naval de Puerto Belgrano, de regreso de la que sería su última navegación, el 31 Ene 1984 por Orden N° 01 "C'784 del Comandante en Jefe de la Flota de Mar se desafecta de la misma a esta unidad, arriándose definitiva mente el Pabellón a su bordo el 29 Feb 1984, por pasar a condición de buque radiado.

El 15 Jun 1987 zarpa de la Base Naval de Puerto Belgrano llevado a remolque por el aviso ARA Irigoyen hasta 36°15'S y 57° 00"W, donde fue hundido en un ejercicio de armas de unidades de la Flota de Mar. (ver abajo).

En el Archivo General de la Armada se encuentran los Libros de Navegación bajo los Nos.1781; 1827; 1893/1/2/3; 2547, así como su libro Historial en la caja de Historiales N° 18.

Comandantes
13 Ene 1973 al 04 Mar 1974  Cap de Fgta D. Eduardo A.Carreras
04 Mar 1974 al 15 Ene 1976                     D. Raúl R. Fermepín
15 Ene 1976 al 27 Dic 1976                      D. Mario Pablo Palet
27Dic 1976 al 14Feb 1978                        D. Luciano Solari
14Feb 1978 al 01 Mar 1979                      D. Miguel José Guruccaga
01 Mar 1979 al 05Feb 1980                      D. Alfredo Claudio Febré
05Feb 1980 al 29 Dic 1980                       D. Mario F. Casaux
29 Dic 1980 al 27 Dic 1981                       D. Alberto Toso Le Bretón
27 Dic 1981 al 29 Feb 1984                      D. Alberto Raúl Miqueleiz

Su Nombre: Es el quinto buque de la Armada Argentina que lleva este nombre, en homenaje al comodoro Luis Py, que comandó a las Fuerzas Navales Argentinas en las acciones en el río Santa Cruz en 1878. Fueron sus antecesores: Aviso Comodoro Py (1884); Torpedera de mar Comodoro Py (1891); Aviso Py (1923) y Rastreador Py 1939).
 

Fotos e historia bajo bandera norteamericana, como USS Perkins

DD-877 Perkins III

(DD-877: dp. 3,479 (f.); l. 390'6"; b. 40'10"; dr. 18'6"; s. 35 k.; cpl. 345; a. 6 5", 12 40mm., 5 21" tt., 6 dcp., 2 dct. cl. Gearing)

The third Perkins (DD-877) was laid down 19 June 1944 by the Consolidated Steel Corp., Ltd. Orange, Tex.; launched 7 December 1944; sponsored by Mrs. Larz Anderson; and commissioned 5 April 1945, Comdr. T.M. Fleck in command.

Following shakedown off Cuba, Perkins entered the Norfolk Navy Yard for conversion to a radar picket destroyer. In July 1945 she underwent refresher training, rendezvoused with Boxer on the 20th, and headed for the Pacific. At Pearl Harbor she joined DesDiv 52 and on 19 August sailed for the Far East. She entered Tokyo Bay the day of the formal Japanese surrender, 2 September, and on the 3rd joined TF 38. Operations in the Marshalls, Marianas, and off Japan followed and in April 1946 she returned to Pearl Harbor. On the 28th she arrived at San Diego whence she operated for the next year.

 

Fotos tomadas desde un portaaviones, con mar gruesa, mientras el USS Perkins lo rebasa.

In May 1947, she returned to the Far East for three months on the China station, two weeks of which were spent off Chinwangtao, on the Gulf of Po Hai, observing Communist Chinese forces.

Tripulacion, 1948

Perkins returned to California in October and in January 1948 sailed to the Marshalls for the atomic test series operation "Sandstone". Overhaul followed her return to San Diego in June and on 4 January 1949 she departed the west coast for another tour off the China coast. Arriving at Tsingtao 7 February, she was redesignated DDR-877 on the 18th. Scheduled exercises soon began, but, in addition, she was called on to lift foreign residents of Tsingtao to Hong Kong as Communist forces took over the former city in May. In June she battled her first typhoon, and after visiting Singapore in August, she returned to San Diego.

 

Engaged in training exercises off the west coast and yard overhaul for the next year, Perkins reassigned to DesDiv 11 sailed west again in mid-August 1950. She served on SAR station in the central pacific, returned to the west coast in October, and on 2 February 1951 got underway for the embattled coast of Korea. Between March and September she performed screening and plane guard duties for the carriers of TF 77 and carried out gunfire support and shore bombardment missions with TF 95. On 25 September Perkins arrived at Yokosuka from the bombline and the next day continued on toward the United States. In June 1952 she returned to Korea. She spent July entirely on the bombline, shifted briefly to TF 77, then steamed south for duty on the Taiwan Patrol. By 8 September she was back on the bombline. On 15 October, while covering minesweeping operations preparatory to an amphibious feint against Kojo, 35 miles north of the battlefront, one of her crew was killed and 17 were wounded by 2 near misses from Communist shore batteries. Only slightly damaged, she continued her combat activities and for the remainder of her tour alternated gunfire support operations with carrier escort duties.

At the end of the year Perkins returned to the United States. In July 1953 she completed a six month overhaul and in August she returned to the Far East. There six months she patrolled off the Korean Truce line and Taiwan Strait and participated in exercises from Japan to the Philippines. After that deployment Perkins continued to rotate between duty with the 7th Fleet in the western pacific and operations with the 1st Fleet off the west coast. In July 1956 she contributed to the information gathering effort of the IGY by "chasing" weather balloons and in September 1959 helped TF 77 forestall overt hostilities during the Laotian crisis. In March 1962 she entered the Long Beach Naval Shipyard for Fleet Rehabilitation and Modernization. Redesignated DD-877, 30 September, she emerged from the Mark II overhaul and conversion in December with a new superstructure configured for DASH.

Noviembre de 1960, posiblemente en Pearl Harbour

The "new" destroyer spent the next ten months exercising off the west coast and in mid-October 1963 resumed annual deployments to WestPac, her first mission to conduct operations with the carrier Hancock in the South China Sea.

Golfo de Tonkin, Vietnam, 1970

 Continuing to alternate 7th Fleet and 1st Fleet duty tours into 1970, each of Perkins's WestPac deployments have returned her to the South China Sea where, off the coast of Viet Nam, she has performed screening and plane guard duties for TF 77, provided gunfire support to Allied ground forces, and intercepted North Vietnamese logistics craft navigating along the indented coastline to supply areas in South Viet Nam.

Perkins (DDR-877) earned three battle stars during the Korean Conflict.

 

El hundimiento del destructor ARA Py en prueba de torpedos por la armada Argentina

 El gran cazador de submarinos ( como se lo conocía por su eficacia antisubmarina) terminó su vida en una forma que fue de gran utilidad para la Armada en la que prestó sus últimos años de servicios. Con esta prueba la Armada Argentina pudo certificar que los torpedos de submarinos asimilaron las modificaciones efectuadas después de la Guerra de Malvinas y que se los podía utilizar con máxima eficiencia.